Let op, er zijn ook enige uitzonderingen, waarbij inrichtingen niet hoeven te voldoen aan de informatieplicht.
Indien u voldoet aan de criteria en u valt onder het Activiteitenbesluit dient u vervolgens gebruik te maken van de Erkende Maatregelenlijst, hierna te noemen EML. Goed te weten is dat per 1 april 2019 geactualiseerde lijsten van de energiebesparende maatregelen voorhanden zijn en gebruikt dienen te worden.
Heeft u al of moet u voldoen aan de energie-auditplicht (EED)? Hoe verder!
Het is mogelijk dat u, naast de informatieplicht energiebesparing per inrichting, ook een EED-auditplicht heeft voor uw gehele onderneming. De EED-plicht is afhankelijk van een aantal factoren zoals het aantal werknemers, de omzet en het balanstotaal. Wilt u meer weten welke mogelijkheden er momenteel zijn, neemt u dan contact met ons op.
Verplichte tijdsplanning
U rapporteert uiterlijk 1 juli 2019 welke energiebesparende maatregelen u heeft genomen. Bent u EED-plichtig dan geldt de uiterlijke rapportagedatum 5 december 2019.
Wat als u geen onderzoek doet en geen informatie geeft!
Het is uiteindelijk aan het bevoegd gezag om te bepalen of het bedrijf of de instelling voldoet aan de energiebesparingsplicht en het verlengde daarvan de informatieplicht. Een energiebesparingsonderzoek of dwangsom kan opgelegd worden om alsnog aan de wettelijke verplichtingen te voldoen. Het bevoegd gezag zal ook handhaven. Voorkom erger en zorg dat u op tijd begint.
Handhaving na rapportage informatieplicht
Een rapportage hoeft niet beoordeeld te worden door het bevoegd gezag, maar de informatie wordt gebruikt om prioriteiten (laag naar hoog o.b.v. gebruik EML, inzet alternatieven en vrijwillige toelichting) te stellen en kan gebruikt worden om over te gaan tot toezicht of handhaving.
Wat als ik energiebesparende maatregelen niet op tijd kan uitvoeren of niet kan betalen?
Dan geldt de situatie dat u op dit moment niet voldoet aan de energiebesparingsplicht. Energiebesparingsonderzoek of dwangsom om aan de wettelijke verplichting te voldoen kunnen opgelegd worden. WHC heeft ervaring om deze trajecten samen met het bevoegd gezag op de juiste manier te begeleiden. Het advies is dan ook om contact met ons op te nemen, de situatie door te nemen en afspraken te maken over uw situatie en de opvolging.
Uw vraagbaak, WHC ondersteunt en begeleidt u hierin!
Twijfelt u over uw huidige situatie, heeft u ondersteuning nodig in dit proces of wilt u he geregeld hebben, dan adviseren wij u contact met ons op te nemen en uw situatie te bespreken. Pragmatisch kunnen wij de mogelijkheden met u bespreken ten doelen efficiënt en adequaat aan uw verplichtingen te voldoen.
Versnellen in de procedure
Goed om te weten dat WHC met betrokken instanties en bevoegd gezag in overleg is om mogelijkheden af te stemmen die de procedure kan versnellen. In het volgende nieuwsbericht verwachten wij u hierover te kunnen informeren. Nogmaals, als u het nog niet heeft geregeld, begin nu en voorkom erger. 1 juli nadert snel.
Zorg dat u het georganiseerd hebt of neem contact met u ons op dat wij het voor u organiseren!
Wij houden u verder op de hoogte... volg onze berichtgeving....