Veel gestelde vragen
Contact

Bent u wel degene die aan de informatieplicht moet voldoen?

.... en wat als u een paar honderd locaties heeft en welke uitzonderingen zijn er?

Per 1 juli dient u te voldoen aan de informatieplicht, maar bent u wel degene die aan de informatieplicht moet voldoen
Wie vult het eLoket in. Is dat altijd de eigenaar?  Of is dat de huurder of hoe zit het met degene met het juridische eigendom?

Het antwoord op uw vraag luidt dat de drijver van de inrichting rapporteert!

Wie is de drijver van de inrichting?

Om dit te kunnen bepalen dient u antwoord te geven op de volgende vraag: Wie drijft de activiteit binnen de inrichting?

Als voorschriften worden overtreden en het bevoegd gezag over gaat tot handhaving, is vaak de vraag wie als drijver (daaronder valt ook het begrip exploitant) van de inrichting kan worden beschouwd. De drijver van de inrichting moet immers de voor die inrichting geldende voorschriften naleven en is meestal tevens aan te wijzen als de overtreder.

Drijven houdt in het feitelijk exploiteren, een bepaalde betrokkenheid bij de exploitatie hebben of een bepaalde mate van zeggenschap hebben over de exploitatie. Deze zeggenschap kan overigens direct of indirect zijn , bijvoorbeeld via een contractuele verplichting met degene die de inrichting feitelijk exploiteert.

De drijver is genoodzaakt te kijken naar de energiebesparingsmogelijkheden en zal dit, als het gaat om gebouwgebonden installaties, ook moeten afstemmen met de verhuurder/eigenaar. De overige maatregelen die hij/zij zelf kan treffen, met een tvt < 5 jaar, moeten daadwerkelijk uitgevoerd worden.
Op het moment dat u eigenaar bent van het  gebouw en u voert een activiteit (bedrijf) in dit gebouw, bent u de drijver. Als u huurder bent van een gebouw, dan bent u de drijver van de inrichting die is gehuisvest in dit gebouw.

Bij verhuurde gebouwen of gebouwen waarbij sprake is van meer gebruikers, geldt in het algemeen dat degene die het in zijn macht heeft om de 'overtreding' te beëindigen, aan te merken is als drijver. Dit is niet altijd vooraf vast te stellen. Het hangt vaak af van de inhoud van de huurcontracten.

Vaak is de gebouweigenaar aan te spreken op de gebouw gebonden erkende maatregelen. De gebruiker van het gebouw is aan te spreken op de maatregelen die gerelateerd zijn aan de organisatievoering. Overigens geldt dat er altijd maar één drijver van een inrichting is. Van één gebouw kunnen wel twee drijvers zijn, maar alleen als er twee inrichtingen in dit gebouw zijn. Daarom is het nodig om te achterhalen wie het in zijn macht heeft om de maatregelen te treffen.

Belangrijk! "Bij twijfel wie de drijver van de inrichting is, dient er afstemming plaats te vinden met het bevoegde gezag".

Maar wat als u niet een paar locaties hebt, maar een paar honderd!

Hiervoor heeft RVO Nederland een oplossing voorhanden. Zo goed als zeker wordt begin mei via de website van RVO de mogelijkheid aangeboden om via het eLoket een uploadbestand te downloaden waarin u al uw informatie van uw inrichtingen kwijt kunt. Hiermee kunt u de zogenoemde bulk upload toepassen.

Gelden er voor de informatieplicht ook vrijstellingen?

Voor een aantal typen inrichtingen geldt vrijstelling voor de informatieplicht. Deze zijn:

  • Glastuinbouwbedrijven die deelnemen aan het CO₂-vereveningssysteem (artikel 15.51 Wet milieubeheer);
  • Bedrijven of instellingen waarvan alle inrichtingen deelnemen aan het (Europese emissiehandelssysteem (EU ETS) (artikel 16.5 Wet milieubeheer);
  • Type C-inrichtingen volgens artikel 1.2 Activiteitenbesluit milieubeheer;
  • Bedrijven of instellingen waarvan alle inrichtingen deelnemen aan het convenant Meerjarenafspraken energie-efficiëntie (MJA3).

Houdt u onze nieuwsberichten in de gaten, zodat u op de hoogte blijft van de laatste stand van zaken!

 

Nieuws items

Duurzaam op de Werkvloer

Naast het uitvoeren van technische maatregelen om de gebouwschil of installaties te verduurzamen, is er ook een aspect van energieverbruik wat abstracter ligt. Het gedrag...

Lees meer

Vacature alert

Vacature alert! Nieuwe klanten hebben zich aangemeld en we zijn al bezig met nieuw werk te plannen richting 2025. Deze ontwikkeling en verbreding biedt ons...

Lees meer

De wettelijke Portefeuille Routekaart voor grotere organisaties in 3 stappen!

Een werkwijze voor de Energiebesparingsplicht! Organisaties met meer dan 20 gebouwen, verspreidt over minimaal 2 omgevingsdiensten door Nederland, mogen de jaarlijkse verplichte rapportage op basis...

Lees meer

Green Deal 3.0 pragmatische duurzame bedrijfsvoering voor de Zorg

Steeds meer organisaties sluiten zich aan bij de Green Deal 3.0 en hebben de rode draad opgepakt met het verduurzamen van hun bedrijfsvoering. WHC help...

Lees meer

Juridisch versus Economisch eigendom van een gebouw.

Het juridisch eigendom van een gebouw bepaalt kort gezegd wie de eigenaar van het gebouw is. Een woning of gebouw komt pas in juridisch eigendom...

Lees meer