Veel gestelde vragen
Contact

Bent u wel degene die aan de informatieplicht moet voldoen?

.... en wat als u een paar honderd locaties heeft en welke uitzonderingen zijn er?

Per 1 juli dient u te voldoen aan de informatieplicht, maar bent u wel degene die aan de informatieplicht moet voldoen
Wie vult het eLoket in. Is dat altijd de eigenaar?  Of is dat de huurder of hoe zit het met degene met het juridische eigendom?

Het antwoord op uw vraag luidt dat de drijver van de inrichting rapporteert!

Wie is de drijver van de inrichting?

Om dit te kunnen bepalen dient u antwoord te geven op de volgende vraag: Wie drijft de activiteit binnen de inrichting?

Als voorschriften worden overtreden en het bevoegd gezag over gaat tot handhaving, is vaak de vraag wie als drijver (daaronder valt ook het begrip exploitant) van de inrichting kan worden beschouwd. De drijver van de inrichting moet immers de voor die inrichting geldende voorschriften naleven en is meestal tevens aan te wijzen als de overtreder.

Drijven houdt in het feitelijk exploiteren, een bepaalde betrokkenheid bij de exploitatie hebben of een bepaalde mate van zeggenschap hebben over de exploitatie. Deze zeggenschap kan overigens direct of indirect zijn , bijvoorbeeld via een contractuele verplichting met degene die de inrichting feitelijk exploiteert.

De drijver is genoodzaakt te kijken naar de energiebesparingsmogelijkheden en zal dit, als het gaat om gebouwgebonden installaties, ook moeten afstemmen met de verhuurder/eigenaar. De overige maatregelen die hij/zij zelf kan treffen, met een tvt < 5 jaar, moeten daadwerkelijk uitgevoerd worden.
Op het moment dat u eigenaar bent van het  gebouw en u voert een activiteit (bedrijf) in dit gebouw, bent u de drijver. Als u huurder bent van een gebouw, dan bent u de drijver van de inrichting die is gehuisvest in dit gebouw.

Bij verhuurde gebouwen of gebouwen waarbij sprake is van meer gebruikers, geldt in het algemeen dat degene die het in zijn macht heeft om de 'overtreding' te beëindigen, aan te merken is als drijver. Dit is niet altijd vooraf vast te stellen. Het hangt vaak af van de inhoud van de huurcontracten.

Vaak is de gebouweigenaar aan te spreken op de gebouw gebonden erkende maatregelen. De gebruiker van het gebouw is aan te spreken op de maatregelen die gerelateerd zijn aan de organisatievoering. Overigens geldt dat er altijd maar één drijver van een inrichting is. Van één gebouw kunnen wel twee drijvers zijn, maar alleen als er twee inrichtingen in dit gebouw zijn. Daarom is het nodig om te achterhalen wie het in zijn macht heeft om de maatregelen te treffen.

Belangrijk! "Bij twijfel wie de drijver van de inrichting is, dient er afstemming plaats te vinden met het bevoegde gezag".

Maar wat als u niet een paar locaties hebt, maar een paar honderd!

Hiervoor heeft RVO Nederland een oplossing voorhanden. Zo goed als zeker wordt begin mei via de website van RVO de mogelijkheid aangeboden om via het eLoket een uploadbestand te downloaden waarin u al uw informatie van uw inrichtingen kwijt kunt. Hiermee kunt u de zogenoemde bulk upload toepassen.

Gelden er voor de informatieplicht ook vrijstellingen?

Voor een aantal typen inrichtingen geldt vrijstelling voor de informatieplicht. Deze zijn:

  • Glastuinbouwbedrijven die deelnemen aan het CO₂-vereveningssysteem (artikel 15.51 Wet milieubeheer);
  • Bedrijven of instellingen waarvan alle inrichtingen deelnemen aan het (Europese emissiehandelssysteem (EU ETS) (artikel 16.5 Wet milieubeheer);
  • Type C-inrichtingen volgens artikel 1.2 Activiteitenbesluit milieubeheer;
  • Bedrijven of instellingen waarvan alle inrichtingen deelnemen aan het convenant Meerjarenafspraken energie-efficiëntie (MJA3).

Houdt u onze nieuwsberichten in de gaten, zodat u op de hoogte blijft van de laatste stand van zaken!

 

Nieuws items

De TOP 5 trends in het vastgoedonderhoud samengevat

Door het NVDO is de top 5 van onderhoudstrends onderzocht. Deze is gebaseerd op de mate van impact die op de organisaties is vastgesteld.  ...

Lees meer

Koppel duurzaamheidsmaatregelen aan het MJOP en bespaar

Hoe kan ik mijn vastgoed verduurzamen? Welke mogelijkheden zijn er? Wat zijn de kosten voor het verduurzamen van mijn vastgoed? Allemaal vragen die mijn collega’s...

Lees meer

De wettelijke Portefeuille Routekaart van WHC in 4 stappen!

Organisaties met meer dan 20 gebouwen, verspreidt over minimaal 2 omgevingsdiensten door Nederland, mogen de jaarlijkse verplichte rapportage op basis van een portefeuille routekaart verzorgen....

Lees meer

De Tegemoetkoming voor de Energiekosten in het mkb (TEK)

De TEK-regeling moet het mkb enige adem geven om haar organisatie toekomstbestendig te maken. Op 14 oktober werd deze regeling, voor energie intensievere sectoren, door...

Lees meer

Wat is de NTA8800

De prijzen voor energielabels zijn de afgelopen jaren gemiddeld flink gestegen. Dit heeft te maken met de methodiek. Als het onderzoek goed wordt gedaan is...

Lees meer