Veel gestelde vragen
Contact

Platform Zorgexploitatie “In- en uitbesteden in de zorg”

Hoe kunnen we zo optimaal mogelijk gebruik maken van het in- en uitbesteden van diensten en/of faciliteiten, waardoor de kwaliteit en winstgevendheid van de zorgorganisatie geborgd of verhoogd wordt? Dit was het centrale onderwerp van het energieke rondetafelgesprek tussen de zorgorganisaties.

 

WHC heeft in samenwerking met een selecte groep zorgorganisaties een themabijeenkomst voor managers en beleidsmakers in de zorgsector georganiseerd. Het was fantastisch om te merken, dat gesprekspartners echt diepgaande gesprekken en discussies voerden.

 

De effectiviteit en de kracht van deze bijeenkomst is sterk naar voren gekomen, doordat de deelnemende managers en beleidsmakers van deze zorgorganisaties zich kwetsbaar opstelden en proactief het gesprek met elkaar aangingen over de voor-/nadelen, toekomstpotentie, gevaren en kansen, etc. Waar de één anti-cyclisch eigen diensten als een keuken of techniek uiteenzette, werd deze door de andere gereflecteerd naar betreffende eigen organisatie. Wat een fijne dynamiek!

 

Wat gaat u inbesteden en wat gaat u uitbesteden?
Welke hulpmiddelen hebben we?

 

Wat kan of moet men optimaliseren om toekomstbestendig te zijn? Is bijvoorbeeld het uitbesteden van een technische dienst een goede optie of wordt de organisatie dan kwetsbaar? Wat levert dit op? Dit zijn praktische vragen die gedurende de bijeenkomst diverse malen aan de orde kwamen.

 

De discussie was met behulp van het 4-stappendialoogmodel erg snel met elkaar gevonden.

1. De doelstelling
Met de meest effectieve bezetting en afgestemde dienstverlening het vastgoed optimaal exploiteren.

2. De probleemstelling
Waardevast en toekomstbestendig onderhouden van het vastgoed EN een veilig gebouw EN tevreden cliënten.

3. De probleemstellingZinvolle adviezen

Begroot vs. werkelijke kosten - Invloed van projecten - Sturen op exploitatie- en beheerkosten - Analyse meldingen - Scope beheer en onderhoud.

4. Prestatieborging
Contractmanagement en prestatiecontract.

 

Met elkaar hebben we de bijeenkomst geëvalueerd en zijn tot de conclusie gekomen dat het enorm interessant was en niet, zoals bij veel bijeenkomsten, men achterover kon leunen en alleen hoefde te luisteren. Open, interactief met elkaar de onderwerpen bespreken en op zoek naar inzichten, kansen en mogelijkheden, dat was de spreekwoordelijke sleutel tot succes.

 

Op aangeven van de aanwezige organisaties is de wens ontstaan om dit platform verdere opvolging te geven. Door dit toegenomen animo wordt in het zuiden/midden van het land wederom een bijeenkomst georganiseerd. Dit is een fantastische ontwikkeling die we natuurlijk met beide handen aangrijpen.

 

Bent u geïnteresseerd om een keer mee te doen of heeft u een interessante vraag of dilemma om te bespreken, neemt u dan contact op met de heer E. Aksoy van onze adviesorganisatie.

 

Nieuws items

Vacature alert

Vacature alert! Nieuwe klanten hebben zich aangemeld en we zijn al bezig met nieuw werk te plannen richting 2025. Deze ontwikkeling en verbreding biedt ons...

Lees meer

De wettelijke Portefeuille Routekaart voor grotere organisaties in 3 stappen!

Een werkwijze voor de Energiebesparingsplicht! Organisaties met meer dan 20 gebouwen, verspreidt over minimaal 2 omgevingsdiensten door Nederland, mogen de jaarlijkse verplichte rapportage op basis...

Lees meer

Green Deal 3.0 pragmatische duurzame bedrijfsvoering voor de Zorg

Steeds meer organisaties sluiten zich aan bij de Green Deal 3.0 en hebben de rode draad opgepakt met het verduurzamen van hun bedrijfsvoering. WHC help...

Lees meer

Juridisch versus Economisch eigendom van een gebouw.

Het juridisch eigendom van een gebouw bepaalt kort gezegd wie de eigenaar van het gebouw is. Een woning of gebouw komt pas in juridisch eigendom...

Lees meer

Nieuwe DUMAVA Subsidie

Goed nieuws voor organisaties met maatschappelijk vastgoed die willen verduurzamen. Er wordt een nieuwe ronde beschikbaar gesteld van de DUMAVA subsidie. De indiening zal starten...

Lees meer