Veel gestelde vragen
Contact

De wettelijke Portefeuille Routekaart voor grotere organisaties in 3 stappen!

Een werkwijze voor de Energiebesparingsplicht!
Organisaties met meer dan 20 gebouwen, verspreidt over minimaal 2 omgevingsdiensten door Nederland, mogen de jaarlijkse verplichte rapportage op basis van een portefeuille routekaart verzorgen. Dat wil zeggen dat energiebesparende maatregelen niet per gebouw verantwoord hoeven te worden. Dit wordt afgestemd met het landelijke kernteam van ODNL en heeft u één coördinerende inspecteur (CI) als contactpersoon.
Deze aanpak geeft u de mogelijkheid tot het gefaseerd uitvoeren van maatregelen, het onderbouwd afwijken van Erkende maatregelen en het verlagen van toezicht prioriteit bij organisaties die koploper willen zijn. Let wel, de organisatie committeert zich hiermee wel aan een bovenwettelijke energieprestatie.

De 3 stappen van WHC:

  1. Het verduurzamingsonderzoek
  2. De integrale Portefeuille Routekaart
  3. DMJOP en opvolging

Wilt u meer weten over het gebruik van de pragmatische routekaart, vraag dan naar de verkorte demo of mogelijkheden.

Een pragmatisch gebruik voor de beheerder tot Raad van Bestuur.

Starten

Als u wilt starten met deze methodiek dient u een intentieverklaring in te leveren. De deadline voor het aanleveren van de routekaart is jaarlijks voor 30 april.

Maar eerst is het goed de voorwaarden en verplichtingen te bezien.

Voordelen

  • Er wordt op verbruik/emissie van de totale portefeuille gestuurd,
    daarom hoeven niet alle gebouwen in één keer verduurzaamt te worden;
  • sneller inzicht in de status en voortgang;
  • eenvoudig bij te werken en minder administratie;
  • tevens te gebruiken voor de Milieuthermometer Zorg en de Green Deal;
  • er is één coördinerend inspecteur aangewezen vanuit de handhavende organisatie;
  • Verlichte handhavingsdruk.

Enige verplichtingen en doelstellingen

  • alle energiebesparende maatregelen voor de komende 4 jaar dienen opgenomen te zijn;
  • sturing, verbruiken en KPI’s zijn gebaseerd op kWh/m2 per jaar
  • aardgasverbruik gemiddeld 5,5% per jaar omlaag, wat resulteert in 22% vermindering in de periode 2023-2026;
  • finale energieverbruik gemiddeld 3,5% per jaar omlaag, wat resulteert in 14% in de periode 2023-2026;
  • 55% CO2 reductie in 2030;
  • uw organisatie wordt vertegenwoordigd door één contactpersoon;
  • jaarlijks schrijft uw organisatie een voortgangsrapport voor de coördinerend inspecteur;
  • diverse inspanningsverplichtingen.

#EED #vastgoed #routekaart #MJOP #DMJOP #CO2reductie #ODNL #energiebesparingsplicht #Milieuthermometer #GreenDeal #Zorg #WEii #NEN2767 #WHC

Nieuws items

Grootschalige renovatie nodig? Let op!

Om energiebesparing te kunnen realiseren is het vaak noodzakelijk om grote aanpassingen te maken aan jouw pand, voor het verbeteren van de isolatiegraad en/of aanpassen...

Lees meer

In Memorium | Hans van Vught

In memorium | Hans van Vught, 06-01-1958 † 24-05-2024 Met pijn in het hart en groot verdriet delen wij het overlijden van onze geliefde oud-collega...

Lees meer

Een waarschuwingsbrief van de omgevingsdienst gehad? En nu!

Omgevingsdiensten handhaven veel meer op de uitvoering van verplichte verduurzamingsmaatregelen. De handhaving is bijna verdrievoudigd. De kans is groot dat ook uw organisatie zal worden...

Lees meer

Voor de zorg alleen nog DUMAVA subsidie voor Integrale Projecten!

De nieuwe DUMAVA ronde gaat 3 juni 2024 open. Eigenaren met maatschappelijk vastgoed, die op de SBI lijst staan komen in aanmerking voor deze subsidie.  Het...

Lees meer

Is ICT de oplossing voor een verouderde vastgoeddatabase en een duurzame toekomst?

Elk jaar doet NVDO uitgebreid onderzoek naar welke onderwerpen en thema’s de onderhoudssector bezighouden. Ook dit jaar zijn er nieuwe thema’s bijgekomen en zijn oudere...

Lees meer