Veel gestelde vragen
Contact

De TOP 5 trends in het vastgoedonderhoud samengevat

Door het NVDO is de top 5 van onderhoudstrends onderzocht. Deze is gebaseerd op de mate van impact die op de organisaties is vastgesteld.

 

De sleutel tot succes is …
“De combinatie tussen de samenwerking binnen de organisatie en de juiste omgang met data.”

 

Voor het onroerend goed zijn dus de volgende trends uiteengezet, waarbij de trend “schaarste aan technisch personeel” hierin niet is opgenomen. Deze zorgelijke trend vergt specifieke aandacht.

“Dit geeft te denken!”

1.Behoefte aan samenwerking binnen de organisatie.
Deze trend is de meest belangrijke gebleken uit het onderzoek. Zonder goede samenwerking is er geen goede prioritering van werkzaamheden, geen goede afstemming met andere afdelingen die andere belangen hebben, geen efficiënte toewijzing van kapitaal, enzovoort.

2. Verandering in arbeidscultuur.

De arbeidscultuur is van invloed op het werkplezier en het aantrekken en behouden van personeel. De afgelopen pandemie en de huidige energiecrisis is van grote mate van invloed geweest op het werken. Naast thuiswerken is veel veranderd in de arbeidsmentaliteit. Denk bijvoorbeeld aan de wens om parttime te werken en de drive om ‘learning on the job’ toe te passen. In beginsel was meer belangrijk dan salaris en een auto van de zaak. Maar nu met de energiecrisis is het belang van een goed salaris weer toegenomen en is de ‘total package’ voor de werknemer bepalend.

 

Denk aan:

  • Bedrijfscultuur;
  • Diversiteit;
  • Duurzaamheid;
  • Zelfontplooiing en persoonlijke groei;
  • Imago, keuze voor werkgever;
  • Autonome zelfstandigheid;
  • Overige factoren.

3.Omgaan met grote hoeveelheid data.

De onroerend goed markt loopt niet voorop in de adoptie van data-gedreven werken en worstelt met de verwerking tot bruikbare en waardevolle informatie, modellen en methodieken. Oorzaken zijn gelegen in houvast aan traditionele werkwijzen, veel onroerend goed een lange levensduur heeft en daarom innovaties niet snel verspreid worden en daarmee een nieuwe standaard ontwikkeld wordt.

Denk bijvoorbeeld aan de innovatie op het gebied van sensoren en ‘Internet of Things’ (IoT). Hiermee is veel meer data uit gebouwen en haar installaties te halen en te gebruiken voor vastgoedsturing. Zo zal de vaststelling van de bezettingsgraad een stuurfactor zijn voor de installaties, het energieverbruik en bedrijfsprocessen. Met data is een dynamisch gebouwprofiel en -model op te stellen die een belangrijke schakel vormt voor het gebouwbeheer en onderhoud.

4.Behoefte aan ICT-systemen.

Deze trend staat al zeer lang in de lijst en wordt steeds belangrijker. ICT-systemen die gericht zijn op de verwerking van nieuwe technologieën voor sturing van bijvoorbeeld, het onderhoud. Denk hierbij aan procesoptimalisatie, versnellen van en real-data informatievoorziening en de compliance van organisaties en gebouwen. Zo zijn er tegenwoordig voor het onroerend goed al zeer gebruiksvriendelijke online compliance tools voorhanden die de assetmanager helpt met het assetmanagement.

“Lage kosten veel plezier. Zij hebben het compliance stuk voor mij opgelost.”

5. Maatschappelijke behoefte aan lange termijnvisie.
Organisaties hebben een grote behoefte te werken met een lange termijnvisie. Voor het onroerend goed is dit bijvoorbeeld het lange termijnhuisvestingsplan (LTHP). Meer en meer wordt van de organisatie verwacht dat zij stuurt op minimale milieu-impact en toekomstgericht duurzaam bouwen, beheren en onderhouden.

 

“De Portefeuille Routekaart, gekoppeld aan mijn vastgoed beheersysteem, van WHC is een effectieve gebruiksvriendelijke ondersteuning voor mijn verduurzaming en rapportage. Hiermee kan ik echt aan de slag!”

Na de vorige top 5 zijn de volgende trends in volgordelijkheid van toepassing:

  1. Aandacht voor sustainability;
  2. Aanscherping van regelgeving en noodzaak tot compliance;
  3. Verouderde asset base;
  4. Behoefte bij afnemers aan totaaloplossingen;
  5. Focus op technologie;
  6. Behoefte aan uitbesteding.

Wilt u meer weten over één van deze onderwerpen of een vraagstuk bespreken, neemt u dan vrijblijvend telefonisch contact op met ons bureau op nummer 073-6412722 en vraag naar één van onze adviseurs.

Bron: WHC i.c.m. NVDO onderhoudskompas 2022

Nieuws items

Grootschalige renovatie nodig? Let op!

Om energiebesparing te kunnen realiseren is het vaak noodzakelijk om grote aanpassingen te maken aan jouw pand, voor het verbeteren van de isolatiegraad en/of aanpassen...

Lees meer

In Memorium | Hans van Vught

In memorium | Hans van Vught, 06-01-1958 † 24-05-2024 Met pijn in het hart en groot verdriet delen wij het overlijden van onze geliefde oud-collega...

Lees meer

Een waarschuwingsbrief van de omgevingsdienst gehad? En nu!

Omgevingsdiensten handhaven veel meer op de uitvoering van verplichte verduurzamingsmaatregelen. De handhaving is bijna verdrievoudigd. De kans is groot dat ook uw organisatie zal worden...

Lees meer

Voor de zorg alleen nog DUMAVA subsidie voor Integrale Projecten!

De nieuwe DUMAVA ronde gaat 3 juni 2024 open. Eigenaren met maatschappelijk vastgoed, die op de SBI lijst staan komen in aanmerking voor deze subsidie.  Het...

Lees meer

Is ICT de oplossing voor een verouderde vastgoeddatabase en een duurzame toekomst?

Elk jaar doet NVDO uitgebreid onderzoek naar welke onderwerpen en thema’s de onderhoudssector bezighouden. Ook dit jaar zijn er nieuwe thema’s bijgekomen en zijn oudere...

Lees meer